MAGAZINE
הסופר אתגר קרת והכוריאוגרפית ענבל פינטו מציגים את השפעות מגפת הקורונה מנקודת מבט אמנותית. הסרט הקצר, פרי יצירתם, בחסות ובעידוד עם פקטורי 54, הוקרן בהקרנות בכורה על גבי מסכי ענק בטיימס סקוור בניו-יורק, בשיבויה שבטוקיו וברחבת הבימה בתל אביב. אנחנו מזמינים אתכם לצפות אונליין
״שלושה ימים אחרי שהסגר הוסר, כבר היה ברור לכולם שאף אחד לא מתכוון לצאת מהבתים…" כך נפתח הסרט "בחוץ", שיתוף פעולה ראשון בין הסופר אתגר קרת לכוריאוגרפית ענבל פינטו, שיצרו יחד וידיאו-דאנס המבוסס על סיפור קצר שכתב קרת בתקופת הסגר בקורונה. הסרט מציג את התחושות האישיות והאווירה הכללית השורה על עולמנו בתקופה הנוכחית, דרך נקודת מבט אמנותית ותחת השפעות המגפה על חיי האנשים בשנת 2020.

דווקא במהלך ימי הסגר ותחת המגבלות, כשהרבה פרויקטים נדחו, התבטלו או התמסמסו, ניצלו השניים את התקופה המוזרה ואת תחושת חוסר הוודאות ליצירת פרויקט משותף ולא שגרתי. "במהלך הקורונה הייתה אמורה להיות לי נסיעה לחו"ל שהתבטלה. במקרה נפגשתי עם ענבל פינטו שהייתה אמורה להתחיל חזרות לפרויקט באופרה, שגם הוא התבטל", סיפר קרת. "ענבל בדיוק קראה את הסיפור שלי, שכתבתי בתקופה הקורונה, מאוד אהבה, ומתוך רצון לעשות משהו עם הזמן שלנו אמרנו 'אולי נעבד את הסיפור לוידאו-דאנס'".

הסרט הוא קופרודוקציה ישראלית-יפנית שצולמה במקביל בתל אביב ובטוקיו בזמן המגפה העולמית, כשהשמיים היו סגורים, ואיש לא העז בכלל לפנטז על טיסה. משתתפים בו שחקנים, מוזיקאים ורקדנים ישראלים ויפנים. יוצרי הסרט, המשתתפים והשותפים, מגיעים מעולמות שונים וכולם ביחד מנסים לחקור ולגלות דרכים חדשות ליצירה ולתקשורת בין אנשים, במסגרת ההגבלות והגבולות החדשים ששרטטה המגפה.
בסרט מככבים הרקדנית המוכשרת מורן מילר, ששיתפה פעולה בעבר עם פינטו במגוון פרויקטים, ולצדה מיראי מוריאמה – שחקן, רקדן ויוצר רב תחומי המשתתף בהפקות במה, מחול, קולנוע וטלוויזיה, הנחשב כיום לכוכב גדול ביפן.

"בחוץ" עושה את דרכו החוצה במהלך קיץ 2020 ועובר בין שפות ומדינות בעולם, בהתאם לרוח התקופה. הסיפור הקצר ״בחוץ" מאת אתגר קרת פורסם לראשונה באנגלית במגזין New York Times ולאחר מכן ביפנית ב- ASAHI, אחד העיתונים הנפוצים ביותר ביפן, שפרסם לראשונה טקסט של סופר ישראלי והעלה את הגרסה היפנית של הסרט "בחוץ" בשיתוף עם מוסדות תרבות מובילים ביפן. "בחוץ" הוקרן החודש בו זמנית בהקרנות בכורה אורבאניות בינלאומיות על גבי מסכי ענק בטיימס סקוור בניו-יורק, בשיבויה שבטוקיו וברחבת הבימה בתל אביב.

הפרויקט נוצר ביוזמת אריה רוזן, נספח התרבות של שגרירות ישראל ביפן, ובתמיכת משרד החוץ מתוך רצון להמשיך ולקדם יצירה ישראלית ברחבי העולם, לייצר שיתופי פעולה בין אמנים ישראלים ובינלאומיים ולנסות לספר סיפורים חדשים גם בזמן מגפה וסגר עולמי.
החיבור לפקטורי 54, שבשנה האחרונה מעודדת ומשתפת פעולה עם אמנים ויוצרים, נוצר בזכות תקופת הקורונה. אנחנו רואים חשיבות רבה בהמשך קיום התרבות והיצירה, שמהוות השראה לקהילה ומשקפות חוויות מהמציאות החדשה שמתהווה סביבנו בעולם.
צפייה בסרט פותחת את הראש לתובנות מעניינות על הסגר ועל השינויים שעובר העולם. קרת הוסיף מסקנה אחת חמודה: "הרבה אנשים אומרים שהעולם לא יחזור להיות מה שהוא היה, אבל אני לא חושב לדוגמא שאנשים כבר לא יתחבקו יותר בעולם הזה. אני פשוט חושב שכשאנשים מחבקים מישהו אז הם יידעו שזה מסוכן – ואז הם יחבקו רק את האנשים שבאמת צריך לחבק אותם".
