ישבנו לראיון מיוחד עם יערה קידר, אוצרת התערוכה המרהיבה והמרגשת ״אלבר אלבז: מפעל החלומות״, שנפתחה במוזיאון העיצוב חולון בתמיכת פקטורי 54
מותו של אלבר אלבז בגיל 59 הותיר את עולם האופנה המום וכואב. מי שנחשב למעצב הישראלי הכי מצליח בעולם, מת כתוצאה מקורונה בחודש אפריל 2021. המעצב שגדל בחולון ולמד בשנקר, הקים זמן קצר לפני מותו את מותגו האישי AZ Factory לאחר שניהל קריאייטיבית את בית האופנה הצרפתי וההיסטורי Lanvin. עת יציאתו מבית האופנה הצרפתי, לקח הפסקה מתעשיית האופנה והרצה לפרקים בבתי ספר מובילים לאופנה ומול חברות פרטיות, לצד שיתופי פעולה עם מוזיאונים. כעת, כאשר איננו עוד, עולם האופנה מנציח את פועלו ומורשתו בתערוכות מסביב לעולם. לאחרונה עלתה תצוגה ותערוכת מחווה לאלבר במוזיאון האופנה של פריז Palais Galliera. התערוכה שיחזרה את פני ואחורי הקלעים של תצוגת המסלול בה 46 מעצבי-על ייצרו מלתחות שלמות בהשראת רוחו ועיצוביו של אלבר. רוח זו, המצוטטת כשם התערוכה ״אהבה מביאה אהבה״ מסמנת את האופטימיות של אלבר ומורשתו החברתית.
כעת נפתחה במדיטק, מוזיאון העיצוב בחולון, תערוכה יוצאת דופן בשם ״אלבר אלבז: מפעל החלומות״ באוצרותה של יערה קידר ובתמיכת פקטורי 54. התערוכה הינה מקיפה במיוחד, ומטרתה אינה רק לעצב מחדש את המחווה לזכרו, אלא ללכת צעד נוסף ולהתייחס ספציפית לחייו האישיים והמקצועיים של אלבר. היא עושה זאת באמצעות הצגת דגמי קוטור, חומרי ארכיון נדירים, חפצים אישיים וצילומים שמעולם לא נחשפו לקהל, וביניהם קולקציית ההשקה שעיצב אלבז למותג שלו AZ FACTORY.
אוצרת התערוכה, יערה קידר, היא היסטוריונית אופנה ודוקטורנטית בתכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 2021 אצרה את התערוכה ״הנשף: אופנה ואסקפיזם״, ששברה שיאי מבקרים במוזיאון העיצוב חולון והפכה לתערוכה המצליחה ביותר בתולדות המוזיאון, עם מעל ל-150 אלף מבקרים; בשנת 2018 אצרה את ״ז׳ה טם, רונית אלקבץ״ במוזיאון העיצוב חולון. רגע לפני פתיחת התערוכה, שוחחנו עם יערה על אלבר ועל התערוכה עצמה בקונטקסט מקומי וגלובלי.
מה אנחנו צריכים לדעת על אלבר לפני הביקור בתערוכה?
"אלבר היה מגדולי המעצבים בהיסטוריה של האופנה, ומעצב האופנה הישראלי המצליח ביותר בעולם. הוא היה אגדת אופנה בזכות כישרון יוצא דופן שסימן אותו ככוכב בשנות השמונים, מתחילת דרכו בשנקר. אלבר נולד בקזבלנקה וגדל בחולון. מילדות הוא ידע לתת מקום לחלומות שלו, ועל כך מספרים לנו בין השאר איורי אופנה שאייר כבר מגיל שש ומוצגים בתערוכה. אל החריצות והחוכמה שלו, אל היכולת לחדש ולהמציא, התלוו צניעות, רוחב לב, כבוד ואכפתיות. האהבה הובילה אותו מהבית והיא נמצאת בכל צעד בחייו ונוכחת בכל חלקי התערוכה.
באופן מפתיע, למרות שאלבר היה מפורסם בכל העולם וזכה להכרה אדירה, דווקא בישראל לא כולם זכו להכירו. התערוכה היא הזדמנות ללמוד מסיפור חייו של אלבר ולקבל ממנו השראה לחלום. מעל 100 מערכות לבוש, מאות צילומים, קטעי וידיאו, חפצים ופריטים אישיים חושפים לראשונה לקהל הרחב את החומרים שמהם עשויים חלומות, מילה שבה הרבה אלבר להשתמש כדי לתאר את עבודתו. האהבה הייתה מורת דרך בחייו, והתערוכה, יותר מכל, היא סיפור אהבה לאלבר. התערוכה היא הזמנה להכיר את האיש שהפיץ אהבה בנדיבות ובכנות שאינן אופייניות לעולם האופנה, להתוודע לסיפור חייו המרגש ולאישיותו – ולהתאהב".
התערוכה מציגה את תצוגת המחווה לאלבר ״אהבה מביאה אהבה״ שהפיקה חברתו AZ FACTORY בפריז אך לא רק. מהם חלקי התערוכה השונים?
"לשמחתי, מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, ודני וייס מנכ״ל המדיטק והמוזיאון, האמינו בתערוכה ועשו מאמץ אדיר כדי לאפשר לה להמריא הכי גבוה שאפשר: התערוכה נפרשת על פני כל חלקי המוזיאון, והיא מהמורכבות והמושקעות בתולדות המוזיאון. בתערוכה החדשה, תצוגת המחווה היא רק חלק אחד מהתערוכה. אלבר אלבז אמר שהוא לא אוהב לסכם ולא אוהב רטרוספקטיבות, והתערוכה נאמנה לדרכו: היא אינה שואפת לסכם, אלא לפתוח סיפור חדש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים חדשים – לאפשר למבקרים להכיר, להתרגש ולהתאהב.
הגלריה התחתונה, נקודת הפתיחה של התערוכה, מתחילה דווקא מהשיא האחרון בחייו: השקת סטארט-אפ האופנה המהפכני שלו, AZ FACTORY. המותג נולד ב-2021 לאחר ארבע שנות הפסקה מעולם האופנה שבהן אלבר הרהר בשאלה: מהו עתיד האופנה? זו הפעם הראשונה שבה מוצגת קולקציית ההשקה כתערוכה במוזיאון. החלל מאורגן לפי מקומות שעיצבו את מסלול חייו – טנג׳יר, חולון, פריז וניו-יורק – ומעוצב בהשראת חלונות הראווה המפורסמים שאלבר יצר לאורך השנים.
משם ממשיכים המבקרים אל המסדרון ההיקפי, שעוצב כמסע מרגש באורך 54 מטרים שכולו היכרות עם הביוגרפיה העשירה של אלבר: התחנות המרכזיות בחייו של הילד הישראלי שחלם והפך למעצב על בין-לאומי. אנשי המפתח, ציטוטים, סיפורים, אנקדוטות ויותר מ-300 צילומים ואיורי אופנה, חפצים אישיים ופריטי ארכיון שנחשפים לראשונה.
הגלריה העליונה היא עיבוד חדש לתצוגת המחווה שנערכה לזכרו של אלבר בסוף 2021. כדי ליצור תחושה של תצוגה חיה, המבקרים צועדים על המסלול בין 46 דגמים של מעצבי-על מלווים אותם אלפי לבבות אדומים מרחפים באוויר. החוויה כולה מתוזמנת במלאכת מחשבת המשלבת הקרנות וידיאו מתוך התצוגה, תאורה וסאונד. גלריה אחרת בתערוכה מציגה את ״שמלת השלום״ המרגשת שעיצב אלבז בהשראת ציורי הכלות של מארק שאגאל; גלריה נוספת מזמינה לארוחת ערב עם אלבר, מחווה לארוחות החברתיות שכה אהב. הגלריה הופכת לחוויית הקרנה ייחודית שעוצבה כשולחן ערב ערוך, שמציע למבקרים לשבת, לצפות ולהאזין לרגעי שיא מלאי הומור וחוכמת חיים מהרצאות פופולריות שערך אלבר אלבז במסעותיו בעולם; חלל המעבדה מארח חוויית וידיאו היקפית, המוקרנת על שלושה מסכים עם סאונד היקפי. היא מאפשרת למבקרים להיכנס אל עולמו של אלבז בבית לנווין, באטלייה, מאחורי הקלעים של עולם האופנה העילית ועל מסלולי התצוגות".
איך נולד השם ״אלבר אלבז: מפעל החלומות״?
"'מפעל החלומות' הוא שילוב של שני מושגים שאולי ברגע הראשון לא היינו חושבים לחבר. מה למפעל ולחלומות? אבל אלבר היה בדיוק השילוב הזה. מצד אחד הצורך לחלום, להמריא גבוה אל מעבר למציאות. מצד שני, הוא הקפיד להזכיר לנו שאופנה היא לא רק חלום זוהר אלא מצריכה גם עמל כפיים: לצאת כל בוקר אל המפעל כדי לגרום לחלומות להתגשם. כדי לעשות זאת צריך לעבוד בצוות, עד שכל החלקים חוברים לשלם. ״מפעל החלומות״ מייצג תשתית שיצר אלבר לחדשנות באופנה: כלפי טכנולוגיה וגם כלפי בני אדם, היא פתוחה ומכילה ומזמינה חולמים חדשים שיבואו בעקבותיו".
איזה אלמנטים בולטים המעידים על מורשתו של אלבר באים לידי ביטוי בעיצובים של מעצבי-העל המשתתפים במחווה המופיעה בתערוכה?
"תצוגת המחווה 'אהבה מביאה אהבה' הייתה אירוע חסר תקדים בהיסטוריה של עולם האופנה. אלכס קו, בן זוגו של אלבז, יזם יחד עם המותג AZ FACTORY תצוגת אופנה שבה 46 מעצבי אופנה מובילים הציגו מערכות לבוש מקוריות ועוצרות נשימה בהשראת אלבר. התצוגה עלתה חמישה חודשים לאחר שאלבר הלך לעולמו ממחלת הקורונה.
המורשת של אלבר מקבלת ביטוי במגוון של מחוות מרגשות: שימוש בלבבות בדגמים של גוצ׳י, וטמנטס וגוטייה, האהבה לצבע הוורוד אצל גלן מרטנס ל-Y Project, ובשמלה הוורודה של ולנטינו. יש מי שיצרו מחוות לדגמים מפורסמים של אלבר כמו השמלה הירוקה של וירג׳יל אבלו לאוף ווייט בהשראת השמלה הירוקה של אלבר מאביב-קיץ 2008. לצערנו, אבלו הלך לעולמו זמן קצר אחר-כך והשמלה היא אחד מעיצוביו האחרונים. יש מחוות למראה האייקוני של אלבר שהתפרסם בזכות המשקפיים, הפפיון והחליפות המחויטות, כמו הדגם של רוזי אסולין ודריס ואן נוטן שארג בבד איור של דיוקן עצמי של אלבר. אחת המחוות המרגשות היא העתק של השמלה המפורסמת שעיצב אלבר לבית לנווין באביב-קיץ 2008, כשהפעם מופיע עליה דיוקנו בשחור על לבן. אחד הדגמים האהובים עליי הוא סריג של ראלף לורן שבו דמות דב הפולו המפורסם נהפך לדב-אלבר עם המשקפיים המפורסמים והפפיון האייקוני".
אלו חומרים מוצגים לצד דגמי האופנה?
"יש המון הפתעות! איורי האופנה שהחל לצייר כילד חולם בשכונת תל גיבורים בחולון, איורי אופנה משנקר, ובהמשך איורי אופנה נדירים מהתקופה שבה עיצב עבור ג׳פרי בין, אחר-כך גי לרוש, ואז בית האופנה האגדי איב סן לורן שאלבר היה מעצב האופנה הראשון שנבחר להיכנס לנעליו. יש בתערוכה חפצים אישיים כמו בובות שעיצב וצילומים נדירים מתקופות שונות. אפילו וידיאו של ריאיון משנת 1983 בערוץ 1, שבו הוא מקדים את זמנו בעשורים רבים ומדבר על עתיד האופנה ועל שימוש בחומרים ממוחזרים. אחת ההפתעות המרגשות בתערוכה היא השמלה האייקונית שעיצב אלבר למריל סטריפ. שמלה בעיצוב אישי לטקס האוסקר ב-2012, שסטריפ עצמה שלחה אישית לתערוכה.
האם יש שוני בתערוכה זו מהתערוכה שהפיקה חברת AZ FACTORY במוזיאון האופנה Palais Galliera בפריז? אם כן, מה?
"בהחלט, זו תערוכה אחרת לגמרי. התערוכה בפריז, שהייתה נפלאה בפני עצמה, התמקדה אך ורק ב-46 דגמי המחווה שהוצגו בתצוגת המחווה בפריז. התערוכה ״מפעל החלומות״ נפרשת על פני כל חלקי המוזיאון, והדגמים מתצוגת המחווה הם רק חלק אחד מתוך חוויה שלמה שמוקדשת לאלבר. התערוכה במוזיאון העיצוב חולון שואפת לספר למבקרים סיפור חדש של אופנה ורגש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים וחולמות חדשים. דרך יותר מ-100 מערכות לבוש שהן שיאים של אופנה, מאות צילומים, קטעי וידיאו וחפצים אישיים, התערוכה מציגה בפעם הראשונה לקהל הרחב את החומרים שמהם עשויים החלומות של אלבר, מילה שבה הרבה להשתמש כדי לתאר את עבודתו. ׳אהבה׳ הייתה מושג מנחה נוסף בחייו והתערוכה, יותר מכל, היא סיפור אהבה לאלבר. זו הזמנה להכיר את מעצב-העל המהפכני, ולהתוודע לסיפור חייו המרגש ולאישיותו הכובשת".